Zdzisław Beksiński, Xawery Dunikowski, Ryszard Kaja, ponadto 400 prac z krajów dawnego bloku wschodniego: Polski, Czechosłowacji, NRD, Bułgarii, Rumunii i Węgier. Malarstwo, rysunek, grafika użytkowa, rzeźba, fotografia, film, wzornictwo i architektura.
Interesujący wycieczkowy serwis zdjęciowy dostarczył tym razem prof. Michał Bukowski, na co dzień wykładowca matematyki i informatyki w I Prywatnym Liceum Sztuk Plastycznych im. Władysława Drapiewskiego w Płocku, który ujawnił nieprzeciętne zainteresowanie historią sztuki najnowszej i dobrą praktykę w dziedzinie fotografii.
Punkt pierwszy wycieczki: „Beksiński w Warszawie” – to największa wystawa czasowa obrazów (niemal 70) jednego z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich twórców w Centrum Praskim Koneser.
Twórczość Zdzisława Beksińskiego inspiruje naszych uczniów od lat. W II Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „W stronę fantazji i wyobraźni” (2016) II nagrodę w kategorii malarstwa i nagrodę specjalną Dyrektora Muzeum Historycznego w Sanoku zdobył Mateusz Zyznowski, Stypendysta Prezesa Rady Ministrów i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Warto obejrzeć zdjęcia z Biura Wystaw Artystycznych w Krośnie i Podkarpackiego Centrum Sztuki Współczesnej im. Zdzisława Beksińskiego w Sanoku (tysiące obrazów, rzeźb, rysunków, grafik i fotografii), dokąd też wówczas udali się przy okazji odbioru nagród Mateusz Zyznowski i prof. Marek Mroczkowski.
Przypomnieć należy też sukces w I edycji biennale, gdzie wyróżnienie w kategorii malarstwa otrzymał Damian Niewęgłowski (2014).
Damian Niewęgłowski z klasy III – laureat I Ogólnopolskiego Biennale “W Stronę Fantazji i Wyobraźni”
Drugim celem: „Xawery Dunikowski. Malarstwo” – pierwsza wystawa obrazów i fotografii w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni pod patronatem Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Xawery Dunikowski (1875-1964) – jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy XX wieku, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, autor tak znanych dzieł, jak na przykład „Tchnienie”, cykl „Kobiety brzemienne”, „Macierzyństwo”, pomnik prezydenta Krakowa Józefa Dietla, cykl „Głowy Wawelskie” do stropu Sali Poselskiej Zamku Królewskiego w Krakowie i na nich stylizowanych rzeźb portretowych wielkich Polaków (m.in. Mikołaj Rej, Jan Kochanowski, Hugo Kołłątaj, Stanisław Staszic, Tadeusz Kościuszko, Stanisław Wyspiański, Olga Boznańska).
W dalszej kolejności wystawa: „Polska. Ryszard Kaja (1962–2019)” – Muzeum Plakatu w Wilanowie. Ryszard Kaja – wybitny polski scenograf, autor ponad 150 opracowań kostiumów i dekoracji do spektakli teatralnych, operowych, baletowych, telewizyjnych i filmowych w kraju i za granicą, a także znakomity grafik, autor prezentowanych plakatów, subtelnie, przewrotnie, ironicznie syntezujących, często w duchu prozy Bohumila Hrabala, krainy historyczne i miasta Polski.
„Płock” z secesyjnie snującymi się dymami petrochemicznego kombinatu (2014, offset, papier, 98 x 68 cm), „Stolica” – słoiki (nie inaczej), prowokacyjny „Babimost” (i „Łeba”), nostalgiczny (dla niektórych starszych) „PRL”, „Legnica” („Mała Moskwa”), odwołujący się do estetyki horroru kolejowego Stefana Grabińskiego „Wolsztyn” (obecnie jedyna w Europie parowozownia normalnotorowa, obsługuje planowy ruch pasażerski na linii Wolsztyn – Poznań), „Wielkopolska” – centralnie: pyra (oczywiście), Łącko – tu: jeden z etapów wytwarzania trunku wpisanego na Listę Produktów Tradycyjnych (Śliwowica Łącka, 2005).
Pierwsze na świecie muzeum plakatu – to legendarna już kolekcja plakatu polskiego i zagranicznego. W serwisie foto dostaliśmy jeszcze (i zamieszczamy na końcu) słynne plakaty Stefana Norblina, Jana Młodożeńca („La Pologne vous invite”, 1975, offset barwny, 97,5 x 67 cm), Wiktora Górki („Hunting in Poland”, 1961, offset barwny, 97,5 x 67 cm).
Ostatnim punktem programu „Zimna rewolucja. Społeczeństwa Europy Środkowo-Wschodniej wobec socrealizmu, 1948–1959” – wielka wystawa malarstwa, grafiki, rzeźby, fotografii, filmu, wzornictwa i architektury bloku komunistycznego. Sztuka socjalistycznego realizmu w swej ponurej odsłonie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, projekt Grupy V4.
Szczególne podziękowania dla organizatora i kierownika wyjazdu artysty plastyka prof. Macieja Jeziórskiego oraz artysty plastyka prof. Dominika Mikołajczyka i autora zdjęć – opiekunów młodzieży, która też wyróżniła się zainteresowaniem historią sztuki najnowszej i przestrzeganiem regulaminu wycieczki.
Zdjęcia: Michał Bukowski