W organizowanym przez Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie i Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Jana Cybisa w Opolu uczestniczyli goście z Płocka Małgorzata Mroczkowska, Marek Mroczkowski i Karolina Wilczyńska.
„Głupcy myślą, że malarstwo ma być smaczne. Malarstwo ma wyzwalać” – zauważył Jan Cybis, patron Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Opolu, gdzie rozpoczęło się XIX Ogólnopolskie Seminarium Nauczycieli Historii Sztuki. W sesji południowej wystąpiła dyrektor Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu dr Joanna Filipczyk-Topolnicka z referatem „Jan Cybis i środowisko Komitetu Paryskiego”.
W Galerii Muzeum Śląska Opolskiego – prezentacja stałej wystawy prac Jana Cybisa i wydobytego z magazynów, specjalnie dla seminarzystów, wyposażenia jego pracowni malarskiej, z taboretem pełniącym funkcję palety barw, rozpoznawalnymi w martwych naturach przedmiotami, ale też szkolnej tabliczki do pisania i rachowania, a nawet Pisma Świętego i otrzymanego od Książąt Czartoryskich z Gołuchowa tomu poezji Adama Mickiewicza. Piętro Galerii Muzeum Śląska Opolskiego przeznaczone jest na ekspozycję wystaw czasowych ukazujących malarzy kręgu Jana Cybisa i laureatów Nagrody im. Jana Cybisa.
W sesji popołudniowej XIX Ogólnopolskiego Seminarium Nauczycieli Historii Sztuki. „Wiesław Dymny. »5 i ½ bladego Józka«” w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. W tytule wystawy cytat tytułu kręconego w Płocku (1970), pociętego przez komunistyczną cenzurę (nie przeszedł kolaudacji, nigdy nie wszedł na ekrany), legendarnego filmu Henryka Kluby, reżysera, rektora słynnej „Filmówki” – Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, Telewizyjnej i Filmowej im. Leona Schillera w Łodzi.
Wiesław Dymny – współtwórca Piwnicy pod Baranami, malarz, rzeźbiarz, rysownik, kostiumolog, scenarzysta, okazjonalnie aktor, satyryk, poeta Ewy Demarczyk, która wykonując jego „Czarne anioły” z muzyką Zygmunta Koniecznego otrzymała nagrodę I Krajowego Festiwalu Piosenki w Opolu.
Sesja wieczorna XIX Ogólnopolskiego Seminarium Nauczycieli Historii Sztuki w Muzeum Diecezjalnym w Opolu i wystąpienie wizytator Centrum Edukacji Artystycznej Urszuli Januszewskiej z analizą wyników kontroli organizacji pracy dydaktycznej i uzyskiwanych efektów kształcenia w liceach sztuk plastycznych z przedmiotu historia sztuki w roku szkolnym 2023/2024. Spotkania i rozmowy w zespołach dotyczące organizacji dyplomów w części teoretycznej i egzaminów maturalnych.
Brak informacji o tomie IV podręcznika „Ars longa. Przemiany sztuki od Harmonii w czerwieni do Supermarket lady”. BTW, mimo wzmianek o twórczości Marii K. Baszkircewej, Berthy Morisot i Olgi Boznańskiej tom III nie spełnił wyrażonych przed rokiem oczekiwań tych nauczycieli, którzy liczyli na feministyczne wątki w podręczniku do historii sztuki.
Katarzyna Kawka z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Gersona w Warszawie poinformowała o reaktywacji Ogólnopolskiego Konkursu z Historii Sztuki „Sztuka cenniejsza niż złoto”, którego VII edycja odbędzie się pt. „Polska księżniczka sztuki i królowa art déco – Stryjeńska i Łempicka”
W sesji także zwiedzanie Sali Rzeźby Muzeum Diecezjalnego w Opolu, gdzie na początek uwagę przykuwa kilka obrazów. Do najważniejszych należą „Matka Boska z Dzieciątkiem w ogrodzie różanym” z kręgu Martina Schongauera (ok. 1480) i „Chrystus Salvator” Joosa van Cleve (pocz. XVI w.).
Galerię rzeźb gotyckich otwiera najstarsze dzieło w kolekcji – „Madonna z Dzieciątkiem” ze szkoły Parlerów (1375) należąca do typu „Madonn na lwie”, a także „Pieta” z wpływami warsztatu Wita Stwosza (1507), zestawy rzeźb popularnych na Śląsku świętych kobiet: św. Anna Samotrzecia, św. Barbara, św. Jadwiga Śląska i św. Katarzyna Aleksandryjska.
Zdjęcia: Marek Mroczkowski, Małgorzata Mroczkowska (niektóre).