V Ogólnopolski Plener Fotograficzny dla Uczniów i Nauczycieli Szkół Plastycznych „Wiśnickie inspiracje” – w relacji Alicji Dziedzic (III B)

Alicja Dziedzic i Agnieszka Słomska z klasy III B oraz prof. Paweł Chmielecki gościli w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu, gdzie pod nadzorem Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie odbył się V Ogólnopolski Plener Fotograficzny dla Uczniów i Nauczycieli Szkół Plastycznych pod hasłem „Wiśnickie inspiracje”.

W dniach 16-20 września 2019 roku Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu gościło uczniów i nauczycieli renomowanych liceów plastycznych z Gdańska, Katowic, Lublina, Olsztyna, Płocka, Radomia, Tarnowa. Zakwaterowanie było w internacie nowowiśnickiej szkoły. W plenerze spośród uczniów naszej szkoły wziął udział zespół w składzie Alicja Dziedzic, Agnieszka Słomska, uczące się w klasie III B w ramach specjalizacji fotografia i film oraz prof. Paweł Chmielecki.

Fotografie tworzone były w pejzażu Wiśnicko-Lipnickiego Parku Krajobrazowego, a powstałe zdjęcia opracowywano w technice olejowej. Technika olejowa jest szlachetną techniką fotografii, tym samym jedną z najpiękniejszych technik chromianowych, manipulacyjnych, w których obraz tworzony jest ręcznie za pomocą nanoszonej na papier narzędziem malarskim farby drukarskiej. W technice tej możemy dowolnie manipulować obrazem, jego tonami, dzięki tej właściwości stworzenie identycznej odbitki/kopii jest prawie niemożliwe.

Pierwszym etapem w technice olejowej było stworzenie negatywu (my robiliśmy zdjęcia aparatami cyfrowymi i przerabialiśmy je na negatywy w Adobe Photoshop) i wydrukowanie go na folii. Następnym krokiem było zamoczenie kartki do akwareli w roztworze wody z żelatyną i wysuszenie, a następnie naświetlenie odpowiednio przygotowanego i uczulonego dwuchromianem potasu lub amonu papieru akwarelowego.

Po naświetleniu papier był płukany 30 minut w wodzie, by usunąć pochodzące z dwuchromianu żółtawe zabarwienie. Na tym etapie obraz widoczny jest jako blada płaskorzeźba na papierze, który moczymy w kwasie kilka minut, płuczemy kilkanaście minut i następnie nanosimy ręcznie farbę drukarską. Wykonywaliśmy odbitki w monochromie, jednak istnieje możliwość użycia farb kolorowych.

W ocenie uczestniczek pleneru był on cennym uzupełnieniem wiedzy i umiejętności, pozwalającym zajrzeć do źródeł fotografii, dawnych technik tworzenia odbitek, zmierzenia się z trudnością stworzenia obrazu ręcznie. Była to nowość w porównaniu z dzisiejszymi technikami drukarskimi fotografii i ich prostotą. Wystawa powstałych prac odbyła się ostatniego dnia pleneru. Prezentowała powstałe w trakcie czterech dni artystyczne realizacje uczniów i nauczycieli.

Tekst: Alicja Dziedzic
Zdjęcia: Paweł Chmielecki, Alicja Dziedzic