Integrujemy i uczymy się w Warszawie. I B i I E w Muzeum Narodowym, Instytucie Biologii Doświadczalnej Polskiej Akademii Nauk, Pracowni Okno na Świat – w relacji Amelii Baszewskiej (I B)

Dnia 15 stycznia 2020 roku miałam przyjemność być na wycieczce edukacyjnej w Warszawie ze wspaniałym organizatorem oraz świetnym wychowawcą artystą plastykiem prof. Maciejem Jeziórskim. Uczestniczyłam w niej razem ze swoją klasą I B oraz I E I Prywatnego Liceum Sztuk Plastycznych im. Władysława Drapiewskiego w Płocku.

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego Polskiej Akademii Nauk. Odbyliśmy tam zajęcia popularnonaukowe „Co o mózgu mogą nam powiedzieć iluzje optyczne”. Uczestniczyliśmy w doświadczeniach optycznych polegających między innymi na wykryciu plamki ślepej, adaptacji koloru, gradientu kontrastu i oświetlenia.

Dowiedziałam się także, że najlepiej rozpoznajemy kolor zielony. Jednym ze zwierząt, które nie posiada plamki ślepej jest ośmiornica, a jedynym zwierzęciem, które rozpoznaje wszystkie kolory jest krewetka. Poznałam znaczenie teorii retinex zwanej też teorią adaptacji koloru, która głosi „Mózg nam mówi, jaki to jest kolor”. Istnieją cztery teorie przeciwstawnych procesów i żadna nie tłumaczy, dlaczego nasz wzrok reaguje tak na efekt autokinetyczny.

Naszym kolejnym celem było Muzeum Narodowe w Warszawie. W Galerii Wzornictwa Polskiego oglądaliśmy najnowszą ekspozycję najsłynniejszych dzieł polskiego designu od początku XX wieku (ceramika, szkło, tkanina, meble, ubrania itp.). Na lekcji w Galerii Sztuki Dawnej Kolekcja Tkanin poznaliśmy charakterystykę, funkcje i rodzaje tkanin dekoracyjnych oraz ich zastosowania we wnętrzach. Kolekcję Tkanin tworzą różnorodne obiekty stanowiące wyposażenie i dekorację wnętrz, takie jak tapiserie, kobierce, makaty i tkaniny obiciowe, a także obiekty związane z modą i obyczajem, ubiory oraz drobne akcesoria.

Ostatnim punktem wycieczki edukacyjnej były warsztaty integracyjne, które odbyły się w Pracowni Okno na Świat. Podczas tych warsztatów uczyliśmy się myślenia kreatywnego i zarządzania konfliktem. W trakcie tych zajęć poznawaliśmy metody współpracy w zespole i motywowania do działania. Wykonywaliśmy przemyślane sekwencje zadań integracyjnych, które wymagały kooperacji i wzmacniały koordynacje wewnątrz zespołu.

Dzięki tej wycieczce poznałam różne techniki tkackie. Dowiedziałam się jak można mieszkać estetycznie i praktycznie. Zajęcia z iluzji były dla mnie nowym i ciekawym doświadczeniem. Natomiast ćwiczenia integracyjne pozwoliły nam się bardziej poznać i zbliżyć się do siebie, co na pewno będzie skutkowało na przyszłość.

Tekst: Amelia Baszewska, klasa I B
Zdjęcia: Paweł Chmielecki