Noc Muzeów w Płocku

W nocy z 13 na 14 maja odbyła się w Płocku coroczna Noc Muzeów. Uczennice z klasy IV A Elżbieta Korniłowicz i Natalia Wochowska wykonały krótki reportaż z kilku dostępnych w tym roku atrakcji. Muzea, kościoły oraz inne miejsca na terenie Płocka i okolic można było zwiedzać bezpłatnie od godziny 16:30 aż do późnej nocy.

Płocka Galeria Sztuki przedstawiła czasową wystawę litografii Pablo Picassa „Torros y Toreros” (Byki i Torreadorzy), wydanych przez Fernanda Mourlot w Paryżu w 1961 roku jako ilustracje do książki o tym samym tytule z reprodukcjami Pabla Picassa, tekstem matadora Luisa Miguela Dominguina i esejem Georgesa Boudaille’a. Wystawa została zorganizowana z okazji trwającego Roku Picassa, na 50-lecie śmierci hiszpańskiego artysty.

Możliwe było również zwiedzenie wystawy malarsko-rysunkowej Karola Wieczorka „Tańcz Poczwaro… wedle mojego głośnego krzyku”. Artysta nawiązuje do obrazu Paula Klee „Tanze Du Ungeheuer zu meinem sanften Lied!” („Tańcz ty potworze do mojej delikatnej piosenki!”) z 1922 roku.

Na dziedzińcu otworzyła się tymczasowa pracownia, w której mogłyśmy sprawdzić się w grafice warsztatowej wykonując tektoryt, kolografię lub monotypię, a następnie samodzielnie lub za pomocą prasy, realizować własne grafiki z byczym motywem przewodnim.

W części „Art déco” Muzeum Mazowieckiego można było oglądać wystawę czasową zbiorów archeologicznych „Na skraju tęczy pod smoczą strażą” prezentującą cenne skarby z końca epoki brązu oraz wczesnej epoki żelaza znalezionych na terenie Brudzenia, Cierpic i Elgiszewa. W auli był prezentowany film „Z otchłani pradziejów” Zdzisława Cozaca, opowiadający historię ziem polskich kultury łużyckiej, a zatem z czasów poprzedzających panowanie Mieszka I. Z śladów Celtów, Scytów czy Słowian tworzyła się historia ludzi mieszkających nad Wisłą i Odrą tysiące lat wcześniej.

W Książnicy Płockiej im. Władysława Broniewskiego dzieła wielkich malarzy tej nocy „wyszły z ram”, aby oprowadzić zwiedzających po pracowni wielkiego mistrza Leonarda da Vinci, gdzie idąc jego śladami można było skonstruować most, samolot, a także spróbować wcielić się w artystę, trenując pismo lustrzane.

Można było również poznać twórczość Tadeusza Makowskiego, gdzie „Kapela dziecięca” (1922, olej na płótnie, 144 x 146 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie) wprowadziła gości w realia wsi, gdzie wychowywał się malarz.

W ogrodzie Książnicy uczestnicy zapoznali się dziełem Edouarda Maneta „Śniadanie na trawie” (1863, olej na płótnie, 208 x 264 cm, oryginał w Musee d’Orsay, Paryż). Była możliwość, by wcielić się w postacie z obrazu Maneta, czy też spróbować namalować obraz z zasłoniętymi oczami.

W tym roku po raz pierwszy była możliwość zwiedzenia Komendy Miejskiej Policji w Płocku. Zwiedzający poznali historię policji płockiej, jak i ogólnokrajowej. Można było również poznać techniki zbierania śladów na miejscach zbrodni, porozmawiać z opiekunem psa policyjnego, obejrzeć strzelnicę, a nawet wziąć do ręki broń, z której korzysta policja. Była również możliwość obejrzenia pojazdów uprzywilejowanych od zewnątrz i od środka.

Odbyło się też spotkanie z członkiem IPA (International Police Association), który przybliżył historię, cele i działanie stowarzyszenia.

Tekst: Elżbieta Korniłowicz, Natalia Wochowska (IV A)

Zdjęcia: Elżbieta Korniłowicz, Natalia Wochowska (IV A)