Uczniowie płockiego „Plastyka” – gośćmi Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. O czym głośno w Warszawie…

Uczniowie I Prywatnego Liceum Plastycznego w Płocku – Eliza Kwiatkowska, Dawid Ławicki, Sebastian Jędrzejewski (klasa III) i Mateusz Zyznowski (klasa II) pod opieką art. plast. prof. Macieja Jeziórskiego wzięli udział w Ogólnopolskim Szkoleniu Artystycznym – warsztatach i prezentacjach z zakresu oryginalnych, autorskich technik grafiki warsztatowej (OSA 2015). Zaproszenie wystosowała Prodziekan Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego dr Anna Steliga.

Szkolenie przeznaczone było dla studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego, a także nauczycieli-artystów oraz instruktorów kółek plastycznych z Jarosławia, Rzeszowa, Płocka, Tarnowa, Supraśla i Tarnowskich Gór. Dzięki inicjatywie art. plast. prof. Macieja Jeziórskiego w warsztatach uczestniczyć mogła czwórka licealistów płockiego „Plastyka”, wyłoniona drogą konkursową poprzez wykonanie najwyżej ocenionych prac.

Organizatorkami szkolenia i prowadzącymi zajęcia były między innymi dr Magdalena Uchman oraz mgr Kamila Bednarska, które razem z prof. UR Markiem Olszyńskim stanowią kadrę dydaktyczną Pracowni nr II – druku płaskiego i litografii w Zakładzie Grafiki Warsztatowej i Projektowej Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Trzydniowe zajęcia obejmowały warsztaty i prezentacje z zakresu druku płaskiego: druk na żelatynie, technikę offsetową, mokulito oraz druk na kartonie. Każdy z uczestników wykonując prace w różnych technikach grafiki upodobał sobie chociaż jedną, w której czuł się najlepiej jako twórca.

Druk na żelatynie polegał na naniesieniu farby drukarskiej na wcześniej przygotowaną płytkę 20×20 z żelatyny, po czym autorzy odciskali różne przedmioty (według własnej koncepcji), następnie odciskając płytę na kartonie uzyskiwali niesamowite efekty artystyczne. Technika ta bardzo podobała się wszystkim uczestnikom, z płockiego „Plastyka” technika ta najbardziej podobała się Sebastianowi.

Technika offsetowa była bardzo interesująca, inspirując w szczególności Dawida i Mateusza. Polegała na przygotowaniu światłoczułej matrycy 20×20, na którą należało wylać płynny asfalt, tworzący według koncepcji autora wzór i zabezpieczający płytkę przed działaniem kwasu wywołującego. Po zmyciu asfaltu i kwasu wcześniej naniesionego w celu „wywołania” wzoru powstawał negatyw. Odbijanie polegało na zmoczeniu płytki offsetowej wodą, a następnie naniesieniu na nią farby drukarskiej, która poprzez swoje właściwości hydrofobowe pozostawała tylko na wzorze stworzonym przez autora, następnie w prasie przeznaczonej do druku zostawała odbita na papierze. Wykonaną odbitkę można było wzbogacać o rysunki, wykonane markerem na innej płytce offsetowej, która również pokryta farba była dobijana, według uznania autora, na wcześniejszej pracy.

Mokulito to inaczej litografia na drewnie, gdzie drewnianą płytkę pokrywa się gumą arabską i pozostawia do wyschnięcia, po czym na płytę nanoszony jest wzór np. tuszem. Po kolejnym wyschnięciu matrycę drewnianą należy zmoczyć wodą i nanieść odpowiednią warstwę farby drukarskiej, a następnie odbić na papierze za pomocą prasy. W technice tej powstają niesamowite prace, na których widoczne są słoje z drewnianej płytki, co wzbogaca i nadaję wartości artystycznych powstałej odbitce.

Technika druku na kartonie polega na wykorzystaniu bezbarwnego lakieru, drobnego piasku, materiału i innych tworzyw. Na płytce kartonowej można wyryć dowolny wzór, nanieść lakier i poprzyklejać drobny piasek. Wyschniętą płytkę pokrywa się dokładnie farbą linorytniczą, a następnie farbę tę należy usunąć za pomocą np. gazety, materiału. Tak przygotowana płytkę odbija się na papierze w prasie, uzyskując niezwykłe białe efekty w miejscu, gdzie był lakier oraz różnego rodzaju faktury, nadające nadzwyczajne efekty pracom. Technika druku na kartonie podobała się bardzo Elizie, która stworzyła interesujące prace.

Oprócz intensywnych zajęć praktycznych z grafiki warsztatowej zwiedzaliśmy też poszczególne pracownie graficzne i wybrane pracownie artystyczne w innych zakładach Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Zapoznaliśmy się również z prezentacją filmową metody pracy nad miedziorytem autorstwa prof. UR dr. hab. Krzysztofa Skórczewskiego, kierownika Zakładu Grafiki Warsztatowej i Projektowej Uniwersytetu Rzeszowskiego, najwyżej cenionego obecnie miedziorytnika w Polsce.

Zobaczyliśmy też prezentację historii Zakładu Grafiki na tym wydziale, ze szczególnym uwzględnieniem powstania i rozwoju Pracowni nr II – druku płaskiego i litografii, przygotowaną przez Dariusza Michnę, studenta Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Wszystkim bardzo podobało się szkolenie, które zapoznało i nauczyło nas nowych technik grafiki warsztatowej. Otrzymaliśmy certyfikaty potwierdzające ukończenie Ogólnopolskiego Szkolenia Artystycznego, w tym warsztatów i prezentacji z zakresu oryginalnych, autorskich technik grafiki warsztatowej, ze szczególnym uwzględnieniem druku płaskiego.

Prace przez nas wykonane zostały uznane przez profesorów Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego za bardzo interesujące i – jak sami stwierdzili – jesteśmy „bardzo zdolną płocką młodzieżą”. Tę wysoką ocenę przekazano również naszej wychowawczyni art. plast. prof. Magdalenie Sikorskiej-Tokarskiej, uczestniczącej niedawno w szkoleniu zorganizowanym w Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych w Warszawie.

Niektóre z wykonanych prac można obecnie zobaczyć do dnia 3 maja 2015 roku na wystawie pt. „11 kreacji” w Galerii Sztuki Dzieci i Młodzieży w CH Atrium Mosty w Płocku. Wstęp wolny w godz. 10-18.

http://www.ur.edu.pl
http://www.ur.edu.pl/wydzialy/sztuki/aktualnosci
http://www.ur.edu.pl/wydzialy/sztuki/wydzial/o-wydziale
http://www.ur.edu.pl/wydzialy/sztuki/wydzial/rada-wydzialu
https://orazem.wordpress.com
http://pau.krakow.pl/index.php/20150311263/Krzysztof-Skorczewski-Miedzioryty-z-lat-2010-2014.html
http://zpap.pl/rzeszow/info.php?article_id=110

Zdjęcia: Maciej Jeziórski