Karina Lewicka (I C) przeprowadziła w zeszycie przedmiotowym analizę światła (a z własnej woli także analizę kompozycji, koloru, perspektywy) wskazanych dzieł malarskich.
Przedmiotem opracowania, czyli opisu i analizy były tak słynne obrazy, jak na przykład „Święta Anna Samotrzecia” Leonarda da Vinci, czy też Mona Lisa Północy – „Dziewczyna z perłą” Johannesa Vermeera.
Notabene dzieło Leonarda pojawiło się w arkuszu maturalnym Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (2018), gdzie zadanie 11.5 (punktacja 0–1) wymagało zidentyfikowania postaci występujących na obrazie.
Egzaminator Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Marek Mroczkowski zauważył sporo odpowiedzi zdających, których istotę charakteryzują następujące cytaty: „trzy osoby – kobieta w wieku około 30 lat, młoda kobieta – około 15 lat oraz niemowlę – około roku, dwóch lat”, „Ojciec, matka i dziecko bawiące się owieczką”, „Prawdopodobnie matka z dziećmi”.
Maturę zdawali młodzi, wykształceni, z dużego miasta? Kulturowy dryf? Signum temporis?
Pracownia historii sztuki prof. Marka Mroczkowskiego chroni przed takimi wypadkami.