Naszym gościem Piotr Jaxa – wybitny fotografik i operator kamery

Spotkanie z absolwentem Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera (1968), legendarnej łódzkiej „Filmówki”, uznanej przez „The Hollywood Reporter” (2014) za jedną z dwóch (poza USA) najlepszych na świecie szkół filmowych.

Fotosista i współtwórca ponad 100 filmów, w tym dokumentalnych poświęconych m.in. Marii Skłodowskiej-Curie, inauguracji pontyfikatu Jana Pawła II, a przede wszystkim operator kamery, członek ekip realizujących m.in. film „Bilans kwartalny” Krzysztofa Zanussiego (1975), „Dyrygent” Andrzeja Wajdy (1979) i słynną francusko-polsko-szwajcarską trylogię „Trzy kolory. Niebieski”, „Trzy kolory. Biały”, „Trzy kolory. Czerwony” Krzysztofa Kieślowskiego (1993-1994).

Kontynuacją cyklu była prezentacja wystawy zatytułowanej „Kieślowski’s Colors” (1993-1994). Kolekcja ukształtowała podstawę ekspozycji „Remembering Krzysztof”, która była prezentowana na całym świecie, m.in. w Academy of Motion Pictures Arts and Sciences w Los Angeles.

Autor fotoksiążek „L’esprit de Genève” (1988), „Oh! Barcelone” (1992), „Poschiavo, un Mondo di Valle” (1998), nagradzany na festiwalach w Cannes, Mannheim, Krakowie, Los Angeles, Berlinie. Od 1995 roku pracuje nad „Cinematographers” – trzytomowym albumem będącym zbiorem wywiadów i portretów operatorów filmowych światowej kinematografii.

Tytuł dzieła, którego pierwszy tom ukazał się w 2021 roku, zaproponował legendarny Vittorio Storaro, jeden z najwybitniejszych autorów zdjęć filmowych w całej historii kina, trzykrotny laureat nagrody Oscara Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej za zdjęcia do „Czasu Apokalipsy” Francisa Forda Coppoli (1979), „Czerwonych” Warrena Beatty’ego (1981), „Ostatniego cesarza” Bernarda Bertolucciego (1987).

Spotkanie było pokłosiem III Płockich Dni Fotografii, a odbyło się staraniem Prezesa Fundacji Fotografia Polska Henryka Malesy i nauczyciela podstaw fotografii i filmu i fotografii artystycznej prof. Adama Bębenisty.

Zdjęcia: Adam Bębenista, Marek Mroczkowski